Kaksplus.fi

keskiviikko 11. lokakuuta 2017

Elämää aikuisiän aknen kanssa

Ihoni alkoi kasvoista voimaan huonosti. Ajattelin asiaa, että kyllä se siitä kohta rauhoittuu, kun saamme kasvohoitojen laitehoidot käytyä. Luulin, että ihoni vain reagoi kasvohoitoihin joita tehtiin paljon. Iho ei rauhoittunut millään, ennemminkin vain paheni.

Luin jostain, että ehkäsykapseli voi tuoda mukanaan aknen. Poistatin kapselin 2016 joulukuussa. Kapseli minulla oli kerennyt olla 2,5-vuotta. Poistatin kapselin käsivarrestani, koska ihoni oli siinä kunnossa, että en voinut edes puhua isojen ja kipeiden paiseiden takia. Mitkään kotikonstit tai ihonhoitotuotteet eivät auttaneet. Söin kapselin aikana yhden antibiotti kuurin ja sain reseptillä täsmävoiteen kasvojen alueelle, ei tulosta. Poistatettuani kapselin söin uudestaan antibiottikuurin sekä taas sain täsmävoiteen kasvojen iholle. Vaihdoin e-pillerini, joiden piti auttaa ihoani. Mutta tämäkään ei auttanut. Kehoni meni vain enemmän sekaisin uusista e-pillereistä. Kesän alussa vaihdoin taas e-pillerit, eikä tästäkään poikinut mitään tulosta.

Alle viikko sitten varasin terveystaloon ihotautilääkäärille ajan. Kävin eilen ihotautilääkärin puheilla ja oli ehdottomasti sitä mieltä, että on aloitettava lääkekuuri, jos haluan aknesta eroon. Hän ei nähnyt muuta vaihtoehtoa, jos haluaisin aknesta eroon. Joten olen menossa verikokeisiin vielä tarkistamaan, että onhan maksa-arvot sun muut kunnossa lääkekuuria varten, jos on todennäköisesti aloitamme kuurin, joka on todella rankka keholle.

Mikään ei voi sanoin kuvailla sitä tunnetta, kun ihmiset katsovat ulkona/töissä sekä oman kerrostalon hississä ja ihmettelevät ääneen ihoni kuntoa. Viimeisessä työharjoittelussani en voinut viimeisinä viikkoina käyttää meikkivoidetta kasvoillani, koska kasvoni olivat niin kipeät, että ensinnäkin meikkivoiteen levitys tuntui todella pahalle kasvoissani. Jos tämä tuntuisi pahalta entäs meikin pois peseminen? Tuntui erittäin kipeältä. Piti nukkua selälleen, koska kasvot eivät saaneet osua tyynyyn, koska muuten saattoi tirahtaa muutama kyynel kivusta.

En omaa huonoa itsetuntoa, mutta ei akne ainakaan parantanut itsetuntoani. Olin juuri eronnut ja totesin ystävälline, että en ikinä tule tämän näköisenä löytämään miestä, kuka haluaisi rupikonnan? Tällä hetkellä olen ihan sinut ulkonäköni kanssa, olen varmasti tottunut punoittavaan finniseen ihooni, mutta ulkopuoliset eivät välttämättä ole. Ja ulkopuolisille ihoni varmasti näyttää todella pahalta ja siltä, että en hoitaisi ihoani. Kävelin kaduilla ilman meikkiä, kävelen nyt ja kävelen jatkossakin.

Aknessani on ollut pahoja hetkiä sekä vähän lievempiä hetkiä, mutta punaisten arpien lävitse ei näe ihon todellista kuntoa. Peilistä iho näyttää pahalta, mutta käsin koskettelee ihoa tuntee todellisen tilanteen. Ja välillä olen ystävällinekin soittanut innoissani, että tänään mun iho on paremmassa kunnossa, toivo heräsi että ehkä ensiviikolla vielä paremmassa kunnossa. Mutta yleensä se jäi vain toiveeksi.

Haluan  toivottaa todella paljon tsemppiä kaikille, jotka painii aknen kanssa!


-Tanja

12 kommenttia:

  1. Oon kärsiny samasta koko elämän 16-vee->. Kannattaa tutkituttaa, onko esim. PCOS, joka voi aiheuttaa pahan hormonaalisen aknen. Siihen yhdistelmäpillerit (ne "pahimmat pillerit" eli Diane Nova) autto mulla muutamassa viikossa, mut aina kun yrittää lopettaa niin ongelma palaa. Toinen vinkki: luonnon/mineraalikosmetiikka. Bare Mineralsin mineraalipuuteri peittää ja erityisesti hoitaa, varsinkin se epäpuhtaalle iholle tarkotettu, ei siis ainakaan pahenna tilannetta tukkimalla ihoo. Paljon voimia, elämä on kamppailua aknen kanssa ja kaikki keinot kannattaa kokeilla <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän tämän johtuvan ehkäisykapselista. Mutta alkaa kohta vähän helpottamaan. Kiitos vinkeistä! :)

      Poista
  2. Suosittelen kokeilemaan ennen lääkekuuria muutaman viikon maidotonta ja viljatonta diettiä ja syömään maitohappoja.

    VastaaPoista
  3. Itsekin kärsin samasta ongelmasta, ongelma alkoi 14 v. Diane Nova minullakin helpotti tilanteen, raskauden aikana iho meni taas todella huonoon kuntoon. Lopulta imetyksen loputtua uudelleen Diane Novan kanssa sain ongelman pikkuhiljaa korjaantumaan. Kun katsoisi tämän hetkistä ihoa, ei voisi aavistaa, että se on ollut huomattavasti vielä hurjempi kuin sinun ihosi. Hurjasti tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi, onneksi sinulla on jo parempi! Kiitos sitä tarvitaan!

      Poista
  4. Moikka Tanja! Bongasin sun kuvan instasta ja näytit todella tutulta. Mutta meillähän on yhteinen ystäväkin! Mä oon ite taistellu aknen kanssa vuodesta -09, enemmän tai vähemmän. 2015 söin 6kk roaccutan kuurin ja ihoni oli hyvä, kunnes keväällä vaihdoin ehkäisyä. Sitten naama räjähti. Ja on edelleen huonossa kunnossa, mulla keskittyy suun ympärille epäpuhtaudet.. Olen menossa lääkäriin itsekin 31pv tätä kuuta. Jos kaipaat sielunsiskoa, mulle voit avautua!

    -Sanni

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yhteinen kaveri hmm. :D Minulle saa myös tulla laittamaan viestiä, jos siltä tuntuu :) Tsemppiä sinulle!

      Poista
  5. Tsemppiä! Itse olen myös kärsinyt aikuisiän aknesta. Diane Nova e-pillereillä iho pysyi loistavassa kunnossa, mutta kukki aina ne ajat kun en syönyt pillereitä (esim. vauvan yritys, rakaus, imetys ajat) Aika tasan vuosi sitten mulla vanheni resepti enkä hankkinut uutta ja jonkin aikaa meni hyvin, mutta noin puoli vuotta pillereiden lopetuksen jälkeen iho alkoi mennä koko ajan huonommaksi. Nyt mulla on komedoaknea poskissa (ihon alaisia näppyjä) ja varsinaisia finnejä on toistaiseksi vain suun ympärillä ja leukaluun alueella, mutta pahoin pelkään että tilanne tästä vain pahenee. Lääkäri ei suostunut enää uusimaan e-pillerireseptiä, koska mulla on todettu kohonnut verenpaine. Olen nyt hoitanut ihoa apteekin Basiderm tuotteilla, mutta enpä tiedä onko niistä ollut merkittävää apua. Olen myös siirtynyt apteekin Vichy Dermablend meikkeihin, jotka ei tuki ihoa. Ne on tosi hyvin peittäviä ja ihon saa niillä ihan kelvollisen näköiseksi sillloin, kun ei halua liikkua ihmisten ilmoilla murkkuikäisen näköisenä. Onko Roaccutan se lääke, jota sulle suunnitellaan? Itsekin olisin valmis sitä kokeilemaan, mutta luultavasti sitä ei mulle annettaisi, koska se on niin rankka kuuri ja mulla tosiaan on jo valmiiksi vähän terveysongelmaa. Toivottavasti postailet tänne sitten miten lääkekuuri sulla toimi jos sen saat :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. Itselleni ei sovi nuo Vichyn tuotteet eli siis meikit, eivät pysy iholla yhtään, joka harmittaa koska kuullemma hyviä. Joo ruocuttan kuuri oli kyseessä, mutta ihoni on alkanut "parantumaan" Nyt viimeisen kuukauden aikana aika hyvin, joten en usko, että ottaisin kuuria nyt ollenkaan, koska on kummiskin todella rankka kuuri koko keholle, tällä hetkellä pärjään hyvin pelkillä kasvoille tarkoitetuilla aineilla. Jos tästä vielä pahenee, sitten on kuurin mutta nyt olen tullut näihin aatoksiin, että en kuuria ota. Suurin osa kasvoissanikin on vain arpia.

      Poista
  6. Mulla akne palasi e-pillereiden lopettamisen jälkeen. Iho oli tulehtunut ja punainen sekä kipeä. Tein ison ruokavaliorempan, jätin maitotuotteet, gluteeniviljat sekä sokerit pois. Kasvojenhoidossa käytän otsonoitua oliiviöljyä sekä meikit pesen mustasaippualla. Ihoni on nykyään täysin näpytön, ainoastaan menkkojen aikaan saattaa tulla leukafinni. Suosittelen kokeilemaan ruokavaliomuutosta ellet ole jo!

    VastaaPoista